Què és el Black Friday?

Fa uns anys, l’Associació Cultural La Torxa – Zitzània Cultural (amb seu a Vilafranca del Penedès) va emetre una campanya nadalenca amb un cartell encapçalat per un lema trencador: fora les festes d’ocupació. La frase va fer fortuna, i propugnava una lluita que tenia com a base la crítica a la celebració de festivitats i l’exhibició de símbols aliens a la nostra cultura, imposats pel colonialisme econòmic i la globalització dels valors més amargs del capitalisme. En aquest cas es feia referència a la figura del Pare Noel, i es reivindicava la del Tió, entre altres.

Estirant d’aquest fil, arribarem a la pregunta inicial. Què carai és això del Black Friday? Comença l’endemà del Dia d’Acció de Gràcies (el quart dijous del mes de novembre), i es tracta, ni més ni menys, de l’inici del període de compres durant la temporada nadalenca. La idea té el seu naixement als Estats Units d’Amèrica, i fa referència a un cicle de rebaixes en els preus dels productes per a incentivar el consum, sobretot en espais associats als grans magatzems. Això de friday (divendres) sembla no conduir-nos a cap confusió. Però… i el black? El terme va ser utilitzat per primera vegada per agents de trànsit de la policia de Filadèlfia l’any 1961, i sembla ser que té el seu origen en la descripció que feien dels carrers, degut a la gran afluència de vehicles i vianants causada pel començament de les rebaixes. Va ser a partir de l’any 1966 que el terme Black Friday es va fer popular a la resta d’estats, així com també al Canadà. Hi ha una explicació alternativa sobre el significat del nom, que insinua associar el terme negre a l’economia de botigues i grans magatzems, substituint el vermell de les pèrdues pel negre del superàvit.

Aquest any, com un cop de puny que travessa una paret de pladur, el Black Friday ha arribat derrapant i fent sonar el clàxon a l’Estat espanyol. Un bombardeig d’anuncis a ràdios i televisions ens ha avisat que ha creuat amb èxit la meta, i la constatació que la nostra societat és esclava de tota manifestació de banalització es fa evident. A qui beneficia el Black Friday? Qui té marge econòmic per a treure’n benefici? Els petits comerços o els grans magatzems? Els qui tributen aquí o els qui gaudeixen de privilegis per a l’evasió fiscal? M’atreviria a dir que la globalització ens encomana el pitjor de l’economia. Inhabilita la creativitat i ens condemna a l’estratègia dels més poderosos. En fi. Cap novetat. Aquest és el gran drama.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s